Baka, baka liten kaka

Ja de där experimentet gick hur bra som helst och gott!

Jag utgick från samma recept som sist, Vete Bröd men ville ha det lite grövre så hittade ett recept i mina gömmor, Havre tekakor och gjorde en mix av dom två.

******************

Vetebröd

 1 l ljummet vatten
50gr jäst
 2 handfulla med socker
60g salt
2 kg vetemjöl
3 msk olja

Blanda alla torra ingredienser först tillsätt sedan vattnet och sedan oljan. Jäs i cirka 30 minuter baka till 6 bröd och pensla med önskad krydda m.m. kör i ugn på 170 grader i ungefär 30-35 min ...kan vid utbakning även ha oliver, soltorkade tomater etc i degen. vid både ång och varmlufts ugn som på restarung; efter utbakning av 6 bröd, kör brödet på ånga på 70 grader i 10minuter och sedan på 170grader i 17 minuter.

*****************

*****************

Havre tekakor

2,5 dl havregryn
150 g smält smör eller margarin
1 dl socker
5 dl mjölk
100 g jäst
1 tsk salt
1,3 liter vetemjöl

Lägg havregrynet i 2,5 dl mjölk kvällen innan. Smält margarinet/smöret och blanda i resten av mjölken och havresmeten och värm till 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke och blanda med harvesmeten, tillsätt salt och socker. Arbeta sedan in mjölet och jäs degen i ca 1 timma. Kavla ut degen till en kaka, ca 1 cm tjock och tag ut med ett mått, ca 10-12 cm i diameter. Lägg kakorna på smorda plåtar och låt jäsa ca 1 timma. Nagga med en gaffel och grädda ca 10 minuter på 200 grader. Penla sedan med vatten.

****************

****************

Min mix

1 liter havregryn
1 liter vatten
50gr jäst
2 handfulla med socker
60g salt
 2 kg vetemjöl
 3 msk olja

Jag la 1 liter vetemjöl i 1 liter vatten kvällen innan i en kastrull. Hällde i oljan och värmde till 37 grader. Smulade jästen i bunken och löste upp med lite av smeten och sedan i med resten, socker och salt. Sen i med mjöl tills det blivit en fin deg. Jag hällde direkt från en 2 kg mjölpåse och det är ca 1/3 kvar.
Jag jäste degen i 30 minuter kavlade ut 0.5-1 cm tjock och använde en stor rund pepparkaksform, la ut på plåt och naggade. grädda på 170 grader tills det såg bra ut.

Såg dock nu i efterhand att jag inte läst receptet så noga, det blev ju bra nu men ska jäsa 1 timma båda gångerna nästa gång. Sen spelar det ju ingen roll heller hur man vill baka ut brödet, bullar, tekakor eller limpor.


Tekakor i ugnen.


Färdiiiiigt :)

****************


Jag tycker om att experimentera med mat och bak och det är alltid kul då man lyckas :) Om man inte lyckats har man ju iaf provat och vet att det inte funkar :P "Man måste misslyckas för att lyckas"

Ne nu ska jag fixa lite te och fika lite :) Så gott med nybakt :D


Kommentarer
Postat av: Farmor

Det ser ju riktigt smarrigt ut...farfar bakade yekakor som man kunde stena en oxe med..men det blev bara en gång han var så duktig hehehe...

kram

2009-02-04 @ 23:07:23
URL: http://jagenq.blogg.se/
Postat av: Ullis

Du kan skicka en påse till mig!

2009-02-05 @ 14:00:38
URL: http://ull.blogg.se/
Postat av: Martin

Fan det där såg ju gott ut! :D

2009-02-05 @ 16:36:17
Postat av: aida

woooow cooolt! Nice och läsa din blogg och kolla vad du pysslar med om dagarna, kraaaam på dig

2009-02-06 @ 01:05:35
URL: http://aidat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0