Omelett

Just nu sitter jag och avnjuter min Frunch, det blev Omelett, Mmm :)


***



Vispa lätt 2 ägg med 2 msk mjölk (vatten går också bra) med lite salt och peppar. Om man vill ha någon slags fyllning tillsätter man det här. Hetta upp en stekpanna med matfett på medelhög värme, häll sedan i äggsmeten. Grädda omeletten genom att steka den på medelvärme eller något lägre (den ska inte bli bränd). Skaka pannan och rör i botten med en gaffel någon gång då och då så den lösa äggsmeten rinner ner. När kanten på omeletten börjar se klar ut kan man lyfta lite på den med en stekspade så att lös äggsmet i mitten rinner ner. När äggsmeten stelnat är omeletten klar (det brukar ta ca 5-10 minuter). Vik den dubbelt och lägg den på en tallrik och servera!

***

Min omelett blev verkligen perfekt! Det är min första lyckade faktiskt och mitt andra försök. Första gången jag provade var för ca 2 år sedan och då blev det bara röra men nu kan jag :) Hade inget att fylla den med hemma så den fick bli så enkel men den var god och gjorde mig mätt och det är ju faktiskt huvudsaken :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0